Het kopje koffie op kantoor kan óók bijdragen aan een duurzame economie. Dat is de stellige overtuiging van MAAS, leverancier van koffie- dranken- en snackmachines. Het begint bij de basis van het product, zeggen CEO Wouter Fijnaut en Commercieel Directeur Marlies van Lohuizen.


Hoe kan je het beste duurzaam werken?
Fijnaut: “Door te letten op wat je inkoopt en daar duidelijke afspraken over te maken. Wij willen een zo groot mogelijke impact hebben in het land van onze grondstoffen. Of het nu om thee, koffie, suiker of bekers gaat, we zorgen dat het grootste deel van de waardeketen dáár blijft. Een goed voorbeeld is de groene koffieboon die nog altijd wordt weggehaald uit Afrika en naar West-Europa wordt gebracht om hier te worden gebrand en verpakt. In die laatste processen zit juist een grote waardesprong. Het is dus duurzamer om het branden en verpakken in het land van oorsprong te doen. Wij noemen dat ‘Impact@Origin’.”


Van Lohuizen: “Het gaat om de economische en educatieve impact: werk, welvaart en kennis overbrengen, daar help je de lokale economie mee. Dat werkt door bij onze klanten, de bedrijven waar wij koffie en thee aan leveren. Daar hebben wij impact op de werkvloer. En wie deze impactvolle koffie drinkt, voelt zelf ook die toegevoegde waarde. Klanten en gebruikers waarderen duurzame inspanningen en transparantie over de herkomst van producten.”

Waarom is het bij koffie en thee zo’n uitdaging om duurzaam te werken?
Fijnaut: “Het waren jarenlang - en zijn nog steeds - te veel commodities en dan beweegt de prijs altijd naar het laagste punt. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn! Er zijn in de basis van koffie gigantische regionale verschillen in smaak en kwaliteit. Groot genoeg om hogere waardes te realiseren. Wij produceren in Ethiopië bijvoorbeeld een eigen koffie, ‘Blendstar’, die een mooie ‘single origin’ soort is, met een geconcentreerde unieke smaak. Hij is helemaal afkomstig uit één regio; de Kaffa provincie, de bakermat van de koffie.”


Van Lohuizen: “Daarnaast zijn we een van de investeerders in Moyee Coffee. Zij zorgen er als sociale onderneming voor, dat de toegevoegde waarde in het koffieproducerende land blijft door de bonen lokaal te branden en te verpakken in hun eigen koffiebranderij in Addis Ababa in plaats van eerst te exporteren. Een eerlijke keten, FairChain, heet dat.”


Betekent duurzaam ook een langdurig proces?
Fijnaut: “Ja, duurzaam is voor ons blijvend. Je investeert geld in een koffie-branderij, in verpakkingsmachines, in infrastructuur. Dat geld moet terug-verdiend worden, er wordt dus hard gewerkt om dat mechanisme te laten lopen. Er moet permanent winst gemaakt worden. Achter de idealen zit een ‘harde’ economische rationale die borgt dat vooruitgang ook echt kan blijven. De Ethiopische economie moet blijvend voordelen genieten van dit duurzame initiatief. Dat vinden ook de Ethiopische ministers, waar wij op bezoek zijn geweest afgelopen februari. Zij omarmen duurzame initiatieven, waarbij de lokale economie een boost krijgt. Wij subsidiëren ook een deel van de koffie-gerelateerde studies aan de universiteit van Jimma en bieden studenten de mogelijkheid in onze bedrijven in Europa stage te lopen of te werken.”

Bron: Elsevier juli 2016