Nu de laatste week van het jaar is aangebroken blikken wij graag vooruit op de trends binnen de foodbranche voor 2016. Want er zijn grote veranderkrachten op komst volgens het FoodService Instituut. Wat betekenen deze trends voor de vending markt?

Er is geen twijfel over mogelijk. Het FoodService Instituut ziet ook in 2016 de macht van de foodshopper oftewel de consument nog meer groeien. Dankzij de digitalisering neemt de consument met haar ‘devices’ de regie over en is in staat bijna 24/7 in al haar behoeften te voorzien. Transparantie speelt hierin een grote rol en dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen is een randvoorwaarde. Want eerlijke producten, dat is wat de consument zoekt. Vooral jongeren plaatsen ‘food’ en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds hoger op hun interesseladder. Maar ook het sociale aspect komt steeds sterker naar voren. Waar food eerst nog werd ervaren als routine, speelt nu beleving een steeds belangrijkere rol. Connecten met vrienden en collega’s terwijl er wordt genoten van de lekkerste producten, dat is waar het in 2016 naartoe gaat.

En dat sluit perfect aan bij het beleid van MAAS. Want mensen 24/7 toegang geven tot de beste selectie van kwalitatief en gevarieerd eten en drinken, dat is onze missie. Dit doen wij met een verantwoord assortimentsbeleid wat een perfecte balans biedt tussen gezond eten en genieten. Daarnaast zijn wij van mening dat eerlijke producten afkomstig zijn uit een eerlijke keten. En daarom zijn wij recentelijk een partnership aangegaan met Moyee Coffee: de eerste fairchain ter wereld. Moyee streeft naar een eerlijke koffieketen, waarbij de toegevoegde waarde in het koffieproducerende land blijft door de bonen lokaal te branden in plaats van te exporteren. Dit maakt onze koffie niet alleen heel erg lekker maar ook nog een zeer maatschappelijk verantwoord. En genieten van deze heerlijke koffie hoort volgens ons in inspirerende en sfeervolle ruimtes die aansluiten bij de persoonlijke behoeften van de consument. Dat is dan ook ons doel. Wij zijn in ieder geval al helemaal klaar voor 2016! U ook?

Bron: FSIN Beleidsmonitor 2016